Конспекти уроків



1/.Тема. Хімія — наука про природу. Хімія в навколишньому світі

Цілі уроку: пояснити, що саме вивчає хімія; показати місце хімії серед наук про природу; пояснити цілі й завдання хімії; сформувати знання про роль хімічної науки в розвитку народного господарства, житті людини; сформувати в учнів поняття про хімію, предмет вивчення хімії, діалектико-матеріалістичний світогляд, найбільш загальні поняття про закони природи; повторити відомості про речовини та хімічні елементи, вивчені в курсі «Природознавство».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь учителя, фронтальна евристична бесіда.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Знайомство з класом, вступне слово вчителя, загальні уявлення про структуру курсу хімії в школі, оголошення теми уроку, плану й основних цілей уроку

II. Вивчення нового матеріалу
Що вивчає предмет «хімія»? (Евристична бесіда)
— З чого складається земля під нашими ногами, сонце над головою, будинки, машини, рослини й наше власне тіло?
Озирніться, і ви легко нарахуєте десятки, а то й сотні речовин, не схожих одна на одну.
Візьмемо наші підручники й зошити: вони виготовлені з паперу, картону, друкарської фарби, клею. Столи й парти зроблені з дерева, покриті фарбою, лаком, склеєні столярним клеєм. На стінах — крейда, шпалери, що приховують вапно штукатурки і цеглу. Тут, у класі, ми знайдемо скло віконне і лампове, мідь і гуму електропроводів, порцеляну патронів, чорнило, фарби різних кольорів, пластмасу і поліетилен.
— Спробуйте самі назвати предмети, що так чи інакше не пов’язані з хімією.
У лісі, на вершині гір, на дні морському — усюди ви знайдете безліч хімічних речовин. Різних видів матерії можна нарахувати десятки мільйонів. Одних тільки коштовних каменів набереться на землі сотні. Барвників, природних і штучних, існує десятки тисяч.
А яка розмаїтість властивостей панує серед цієї безлічі хімічних речовин! Одна має неймовірну твердість, інша може бути розчавлена слабкою рукою дитини. В однієї речовини смак солодкий і ніжний, інша обпікає язик вогнем. Є речовини прозорі, блискучі, матові, брудно-сірі, сніжно-білі.
— Наведіть приклади розмаїтості властивостей речовин.
Є речовини, які не замерзають і залишаються рідкими за температури —250 °С, а є й такі, що не плавляться і залишаються твердими навіть у вогні електродуги. На іншу речовину не діє ні жар, ні холод, ні вогкість, ні пекучі кислоти. А до іншої речовини досить доторкнутися, і від теплоти рук вона розлітається вщент, з полум’ям і вибухом.
У природі все перебуває у вічному русі. Тисячі перетворень постійно відбуваються з речовинами. Одні речовини зникають, а замість них з’являються інші.
— Спробуйте запропонувати такі перетворення з навколишнього життя, що належать до хімічних. (Згоряння палива, гниття органічних речовин, іржавіння заліза, скисання молока)
На вигляд ця нескінченна зміна незліченної кількості речовин відбувається начебто без будь-якого порядку, але насправді це не так. Люди вже давно здогадалися, що за надзвичайною розмаїтістю природи приховуються єдність і простота. Було доведено, що всі тіла містять у собі ті самі найпростіші складові частини, які одержали назву «елементи».
Елементів зовсім небагато. Але вони здатні з’єднуватися один з одним у незліченних комбінаціях і сполученнях. Звідси й така надзвичайна різноманітність речовин, що зустрічаються на землі.
— Наведіть приклади такої гармонії у природі?
(Алфавіт, що містить 32 літери, складає всі слова нашої мови, поеми та вірші, повісті й казки. У музиці поєднання тих самих семи нот і тонів народжують тисячі мелодій)
Елементи були виявлені не відразу. Багато які з них відомі людям із давніх часів, але минули століття, поки зрозуміли, що це справді елементи, а не складні речовини.
— Які ви можете назвати хімічні елементи?
(Учні називають хімічні елементи, з якими познайомилися під час вивчення курсу «Природознавство».)
І навпаки, деякі складні речовини тривалий час приймали за елементи, тому що хіміки не знали, що їх можна розкласти. А деякі елементи так рідко траплялися на шляху людини або так приховалися від її очей, що відшукати їх коштувало величезних зусиль. Пошуки елементів велися вченими сотні років. Багато праці було докладено при цьому, багато виявлено розуму й винахідливості. А ми маємо вивчити це за 4,5 року
Хімія — це наука про речовини та їх перетворення.
Хімія не лише копіює природу, наслідує її, а і з кожним роком усе більше починає перевершувати її. Народжуються тисячі й десятки тисяч речовин, не відомих природі, з властивостями, дуже корисними та важливими для людини.
Перелік добрих справ, які робить хімія, воістину невичерпний. Адже всі прояви життя супроводжуються величезною безліччю хімічних процесів. Пізнати суть життєдіяльності без хімії, без знання її закономірностей неможливо. Хімія годує нас, одягає, взуває, надає блага, без яких неможливо сучасне цивілізоване суспільство.
III. Закріплення нового матеріалу
Що вивчає наука хімія?
Наведіть приклади знайомих вам речовин, що мають різні властивості.
IV. Підбиття підсумків
V. Домашнє завдання

2.


Тема. Хімія — наука про природу. Хімія в навколишньому світі

Цілі уроку: пояснити, що саме вивчає хімія; показати місце хімії серед наук про природу; пояснити цілі й завдання хімії; сформувати знання про роль хімічної науки в розвитку народного господарства, житті людини; сформувати в учнів поняття про хімію, предмет вивчення хімії, діалектико-матеріалістичний світогляд, найбільш загальні поняття про закони природи; повторити відомості про речовини та хімічні елементи, вивчені в курсі «Природознавство».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь учителя, фронтальна евристична бесіда.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Знайомство з класом, вступне слово вчителя, загальні уявлення про структуру курсу хімії в школі, оголошення теми уроку, плану й основних цілей уроку

II. Вивчення нового матеріалу
Що вивчає предмет «хімія»? (Евристична бесіда)
— З чого складається земля під нашими ногами, сонце над головою, будинки, машини, рослини й наше власне тіло?
Озирніться, і ви легко нарахуєте десятки, а то й сотні речовин, не схожих одна на одну.
Візьмемо наші підручники й зошити: вони виготовлені з паперу, картону, друкарської фарби, клею. Столи й парти зроблені з дерева, покриті фарбою, лаком, склеєні столярним клеєм. На стінах — крейда, шпалери, що приховують вапно штукатурки і цеглу. Тут, у класі, ми знайдемо скло віконне і лампове, мідь і гуму електропроводів, порцеляну патронів, чорнило, фарби різних кольорів, пластмасу і поліетилен.
— Спробуйте самі назвати предмети, що так чи інакше не пов’язані з хімією.
У лісі, на вершині гір, на дні морському — усюди ви знайдете безліч хімічних речовин. Різних видів матерії можна нарахувати десятки мільйонів. Одних тільки коштовних каменів набереться на землі сотні. Барвників, природних і штучних, існує десятки тисяч.
А яка розмаїтість властивостей панує серед цієї безлічі хімічних речовин! Одна має неймовірну твердість, інша може бути розчавлена слабкою рукою дитини. В однієї речовини смак солодкий і ніжний, інша обпікає язик вогнем. Є речовини прозорі, блискучі, матові, брудно-сірі, сніжно-білі.
— Наведіть приклади розмаїтості властивостей речовин.
Є речовини, які не замерзають і залишаються рідкими за температури —250 °С, а є й такі, що не плавляться і залишаються твердими навіть у вогні електродуги. На іншу речовину не діє ні жар, ні холод, ні вогкість, ні пекучі кислоти. А до іншої речовини досить доторкнутися, і від теплоти рук вона розлітається вщент, з полум’ям і вибухом.
У природі все перебуває у вічному русі. Тисячі перетворень постійно відбуваються з речовинами. Одні речовини зникають, а замість них з’являються інші.
— Спробуйте запропонувати такі перетворення з навколишнього життя, що належать до хімічних. (Згоряння палива, гниття органічних речовин, іржавіння заліза, скисання молока)
На вигляд ця нескінченна зміна незліченної кількості речовин відбувається начебто без будь-якого порядку, але насправді це не так. Люди вже давно здогадалися, що за надзвичайною розмаїтістю природи приховуються єдність і простота. Було доведено, що всі тіла містять у собі ті самі найпростіші складові частини, які одержали назву «елементи».
Елементів зовсім небагато. Але вони здатні з’єднуватися один з одним у незліченних комбінаціях і сполученнях. Звідси й така надзвичайна різноманітність речовин, що зустрічаються на землі.
— Наведіть приклади такої гармонії у природі?
(Алфавіт, що містить 32 літери, складає всі слова нашої мови, поеми та вірші, повісті й казки. У музиці поєднання тих самих семи нот і тонів народжують тисячі мелодій)
Елементи були виявлені не відразу. Багато які з них відомі людям із давніх часів, але минули століття, поки зрозуміли, що це справді елементи, а не складні речовини.
— Які ви можете назвати хімічні елементи?
(Учні називають хімічні елементи, з якими познайомилися під час вивчення курсу «Природознавство».)
І навпаки, деякі складні речовини тривалий час приймали за елементи, тому що хіміки не знали, що їх можна розкласти. А деякі елементи так рідко траплялися на шляху людини або так приховалися від її очей, що відшукати їх коштувало величезних зусиль. Пошуки елементів велися вченими сотні років. Багато праці було докладено при цьому, багато виявлено розуму й винахідливості. А ми маємо вивчити це за 4,5 року
Хімія — це наука про речовини та їх перетворення.
Хімія не лише копіює природу, наслідує її, а і з кожним роком усе більше починає перевершувати її. Народжуються тисячі й десятки тисяч речовин, не відомих природі, з властивостями, дуже корисними та важливими для людини.
Перелік добрих справ, які робить хімія, воістину невичерпний. Адже всі прояви життя супроводжуються величезною безліччю хімічних процесів. Пізнати суть життєдіяльності без хімії, без знання її закономірностей неможливо. Хімія годує нас, одягає, взуває, надає блага, без яких неможливо сучасне цивілізоване суспільство.
III. Закріплення нового матеріалу
Що вивчає наука хімія?
Наведіть приклади знайомих вам речовин, що мають різні властивості.
IV. Підбиття підсумків
V. Домашнє завдання



Тема. Хімія — наука про природу. Хімія в навколишньому світі

Цілі уроку: пояснити, що саме вивчає хімія; показати місце хімії серед наук про природу; пояснити цілі й завдання хімії; сформувати знання про роль хімічної науки в розвитку народного господарства, житті людини; сформувати в учнів поняття про хімію, предмет вивчення хімії, діалектико-матеріалістичний світогляд, найбільш загальні поняття про закони природи; повторити відомості про речовини та хімічні елементи, вивчені в курсі «Природознавство».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь учителя, фронтальна евристична бесіда.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Знайомство з класом, вступне слово вчителя, загальні уявлення про структуру курсу хімії в школі, оголошення теми уроку, плану й основних цілей уроку

II. Вивчення нового матеріалу
Що вивчає предмет «хімія»? (Евристична бесіда)
— З чого складається земля під нашими ногами, сонце над головою, будинки, машини, рослини й наше власне тіло?
Озирніться, і ви легко нарахуєте десятки, а то й сотні речовин, не схожих одна на одну.
Візьмемо наші підручники й зошити: вони виготовлені з паперу, картону, друкарської фарби, клею. Столи й парти зроблені з дерева, покриті фарбою, лаком, склеєні столярним клеєм. На стінах — крейда, шпалери, що приховують вапно штукатурки і цеглу. Тут, у класі, ми знайдемо скло віконне і лампове, мідь і гуму електропроводів, порцеляну патронів, чорнило, фарби різних кольорів, пластмасу і поліетилен.
— Спробуйте самі назвати предмети, що так чи інакше не пов’язані з хімією.
У лісі, на вершині гір, на дні морському — усюди ви знайдете безліч хімічних речовин. Різних видів матерії можна нарахувати десятки мільйонів. Одних тільки коштовних каменів набереться на землі сотні. Барвників, природних і штучних, існує десятки тисяч.
А яка розмаїтість властивостей панує серед цієї безлічі хімічних речовин! Одна має неймовірну твердість, інша може бути розчавлена слабкою рукою дитини. В однієї речовини смак солодкий і ніжний, інша обпікає язик вогнем. Є речовини прозорі, блискучі, матові, брудно-сірі, сніжно-білі.
— Наведіть приклади розмаїтості властивостей речовин.
Є речовини, які не замерзають і залишаються рідкими за температури —250 °С, а є й такі, що не плавляться і залишаються твердими навіть у вогні електродуги. На іншу речовину не діє ні жар, ні холод, ні вогкість, ні пекучі кислоти. А до іншої речовини досить доторкнутися, і від теплоти рук вона розлітається вщент, з полум’ям і вибухом.
У природі все перебуває у вічному русі. Тисячі перетворень постійно відбуваються з речовинами. Одні речовини зникають, а замість них з’являються інші.
— Спробуйте запропонувати такі перетворення з навколишнього життя, що належать до хімічних. (Згоряння палива, гниття органічних речовин, іржавіння заліза, скисання молока)
На вигляд ця нескінченна зміна незліченної кількості речовин відбувається начебто без будь-якого порядку, але насправді це не так. Люди вже давно здогадалися, що за надзвичайною розмаїтістю природи приховуються єдність і простота. Було доведено, що всі тіла містять у собі ті самі найпростіші складові частини, які одержали назву «елементи».
Елементів зовсім небагато. Але вони здатні з’єднуватися один з одним у незліченних комбінаціях і сполученнях. Звідси й така надзвичайна різноманітність речовин, що зустрічаються на землі.
— Наведіть приклади такої гармонії у природі?
(Алфавіт, що містить 32 літери, складає всі слова нашої мови, поеми та вірші, повісті й казки. У музиці поєднання тих самих семи нот і тонів народжують тисячі мелодій)
Елементи були виявлені не відразу. Багато які з них відомі людям із давніх часів, але минули століття, поки зрозуміли, що це справді елементи, а не складні речовини.
— Які ви можете назвати хімічні елементи?
(Учні називають хімічні елементи, з якими познайомилися під час вивчення курсу «Природознавство».)
І навпаки, деякі складні речовини тривалий час приймали за елементи, тому що хіміки не знали, що їх можна розкласти. А деякі елементи так рідко траплялися на шляху людини або так приховалися від її очей, що відшукати їх коштувало величезних зусиль. Пошуки елементів велися вченими сотні років. Багато праці було докладено при цьому, багато виявлено розуму й винахідливості. А ми маємо вивчити це за 4,5 року
Хімія — це наука про речовини та їх перетворення.
Хімія не лише копіює природу, наслідує її, а і з кожним роком усе більше починає перевершувати її. Народжуються тисячі й десятки тисяч речовин, не відомих природі, з властивостями, дуже корисними та важливими для людини.
Перелік добрих справ, які робить хімія, воістину невичерпний. Адже всі прояви життя супроводжуються величезною безліччю хімічних процесів. Пізнати суть життєдіяльності без хімії, без знання її закономірностей неможливо. Хімія годує нас, одягає, взуває, надає блага, без яких неможливо сучасне цивілізоване суспільство.
III. Закріплення нового матеріалу
Що вивчає наука хімія?
Наведіть приклади знайомих вам речовин, що мають різні властивості.
IV. Підбиття підсумків
V. Домашнє завдання


Тема. Гриби. Дроб'янки. Значення грибів і бактерій у природі. Їстівні та отруйні гриби. Корисні та хвороботворні бактерії. Правила гігієни

Мета: формувати в учнів поняття гриби, дроб'янки, бактерії; знайомити дітей із найпоширенішими видами їстівних та отруйних грибів, корисних та хвороботворних бактерій, особливостями їх розмноження; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; виховувати потребу дотримува­тись правил особистої гігієни, бережного ставлення до природи.
Обладнання: ілюстрації до теми, таблиця «Їстівні та отруйні гриби».
ХІД УРОКУ
I. Хвилинка спостережень
·                     Який сьогодні день?
·                     Яка температура повітря?
·                     Подивіться на небо. Яке воно сьогодні?
·                     Чи були опади, коли ви йшли до школи?
·                     Погляньте у вікно і визначте за гілками дерев, чи є вітер.
·                     Запишіть свої спостереження у зошиті.
II. Повідомлення теми та завдань уроку
·                     Відгадайте загадку.
В теплий дощик народився, Парасолькою накрився. Може б, з лісу пострибав, Якби другу ногу мав. (Гриб)
·                     Що ви знаєте про гриби?
·                     Отже, сьогодні на уроці ми детальніше познайомимося з гриба­ми та дроб'янками.
III. Вивчення нового матеріалу
1.   Розповідь учителя з використанням наочності.
Пропоную побувати у двох царствах. Перше царство — «Гриби». Гриби — це не рослини і не тварини, а представники особливого цар­ства, воно має багато видів. Спочатку завітаємо до шапинкових грибів.
2.   Розгляд таблиці із зображенням грибів.
·                     Чи знаєте, як називаються ці гриби?
·                     Що у них спільне?
·                     Так, шапинковий гриб складається із грибниці, ніжки, шапинки.
На шапинці з нижнього боку розміщуються трубочки, в яких утво­рюються маленькі «насінини». Вони називаютьсяспорами. За допомо­гою спор гриб розмножується.
·                     Як ви думаєте, чим живляться гриби? (Відмерлимирослинами і тва­ринами)
·                     На Землі є дуже багато видів шапинкових грибів. Але їх усіх мож­на поділити на дві великі групи: їстівні та отруйні.
3. Заповнення таблиці з використанням наочності.

Їстівні
Отруйні
Білий гриб
Мухомор
опеньки
бліда поганка
маслюк
опеньки несправжні
печериця
сатанинський гриб
сироїжка

·                     Якого правила слід дотримуватися, коли збираємо гриби?
·                     А ще слід добре пам'ятати: ніколи не їжте гриби, якщо їх не пере­вірили дорослі.
Є такі гриби, які утворюються на продуктах харчування, що зберіга­лися тривалий час. Це цвіль.
Кожного дня людина споживає хліб. Що треба, щоб його спекти? (Тепло, дріжджі, борошно, сіль, яйце, масло, настрій, піч тощо)
·                     Дріжджі — це також гриби.
Але серед грибів є такі, які викликають тяжкі хвороби.
4.   Робота за таблицею «Сажкові гриби».
Сажкові гриби зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи.
5.   Розповідь учителя.
·                     А тепер завітаємо у друге царство «Дроб'янки». Хто ж у ньому живе? Подивіться на свої руки, парти, стільчики, вікна, книжки. Що ви на них побачили? (Відповіді учнів.)
·                     Це тільки так здається. Коли вчені винайшли мікроскоп, то поба­чили, що на різних предметах, у ґрунті, на рослинах, на тілі тварин і лю­дей живуть дрібненькі живі організми, які за формою схожі на палички, кульки, спіральки. Всі ці мікроскопічні організми вчені назвали бак­теріями. Ці бактерії ще називають мікробами. Бактерії — живі організ­ми. Які ознаки вони мають?
·                     До дроб'янок належать синьо-зелені водорості. Для чого ми їх ви­вчаємо?
— Бактерії можуть бути й корисними для людини. Вони беруть участь у:
·                     виробництві молочно-кислих продуктів (йогурту, кефіру, ряжанки);
·                     квашенні овочів і фруктів:
·                     збагаченні ґрунту поживними речовинами.
Але бактерії водночас є збудниками тяжких хвороб людини, тварин, рослин. Досить багато бактерій скупчується у брудних, запилених при­міщеннях, що погано провітрюються. Інфекційні хвороби передаються від людини до людини під час кашлю та чхання.
Бактерії псують м'ясо, рибу, різні консерви, якщо їх довго і неправиль­но зберігати. Тоді ці продукти стають отруйними, їх не можна вживати.
IV. Робота з підручником (С. 150—154)
1.   Читання статті «Гриби в природі».
2.   Розгляд ілюстрації.
3.   Самостійне опрацювання статті «Значення грибів».
4.   Складання схеми.
5.   Робота з таблицею «Стережись отруйних грибів».
6.   Словникова робота.
Грибниця, їстівні гриби, отруйні гриби.
7.   Відповіді на запитання.
8.   Читання статті «Дроб'янки».
9.   Словничок. Бактерії, мікроби.
10. Відповіді на запитання.
Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Так чи ні».
1)  Дроб'янки — живі організми. (7ак)
2)  За добу одна бактерія утворює одну нову. (Ні)
3)  За допомогою бактерій виробляють кефір, ряжанку. (Так)
4)  Серед бактерій є тільки корисні. (Ні)
5)  Слід остерігатися хвороботворних бактерій. (7ак)
6)  Не треба мити руки перед вживанням їжі. (Ні)
2. Самостійна робота. З'єднайте стрілками.
3. Групова робота.
1  група. Записати назви їстівних грибів.
2  група. Записати назви отруйних грибів.
VI. Робота в зошиті (С. 39)
1.   Доведи, що гриби — живі організми (завд. 1).
2.   Продовж речення (завд. 2).
3.   Творча робота (завд. 3).
4.   Вибери правильну відповідь (завд. 4).
5.   Запиши відповіді на питання (завд. 5, 7).
6.   Продовж речення (завд. 6).
VII. Підсумок уроку
·                     Які ознаки живої природи мають гриби?
·                     Поміркуйте. Діти принесли з лісу ґрунт і висипали його під деревом. Через деякий час побачили, що там виріс грибок. Звідки він узявся?
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати статті «Гриби», «Дроб'янки», переказувати, відповіда­ти на запитання.

Тема: Людина - частина природи. Зв'язок людини з природою. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини
Мета 
- навчальна: формувати знання про людину як частину природи, уявлення про взаємозв'язок людини і природи, поглибити знання учнів про взаємодію людини і довкілля; 
- розвивальна: удосконалювати навички вести дискусію, розвивати особистість у кожному, уважність до інших; 
- виховна: виховувати бережне ставлення до природи, екологічне мислення, толерантність. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань Обладнання: атлас, підручник, таблиці, зошити, відеоматеріали з Інтернет-
ресурсів. Очікувані результати: учні дізнаються про зв'язок людини з природою, що людина, хоч і особлива істота, але є її частиною.

Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Проблемне питання»
- Як жили люди на початку свого існування?
Учитель. Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватися, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожен із нас і всі ми разом узяті — невід'ємна частинка матінки-природи.
Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може ані без води, ані без повітря, ані без Сонця, ані без її щедрих дарів, якими вона нас годує. І не можемо ми протистояти її силі, особливо коли вирують природні стихії. Та, на жаль, людська діяльність багато знищує природних ресурсів, нищить бездумно свою Землю і може настати незабаром такий час, коли природа може викинути цю ланку своїх створінь. То щоб цього не сталося, треба вже сьогодні задуматися над своєю діяльністю і навчитися жити на планеті в гармонії з природою, не тільки споглядати її красу і користуватись її благами, але й дбати про її цілісність і непорушність.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Які оболонки Землі ви знаєте?
- Чи є людина найвищим творінням природи? Чому?
- Як ви вважаєте, яким чином людина може впливати на природу?
- На сучасному етапі розвитку людина змінює Землю чи ні?
- Чи завжди природа була такою, як зараз? Якими чинниками спричинені її зміни?
- Чому в одних місцях на Землі проживає дуже багато людей, а в інших мало або зовсім немає?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. З наукової точки зору людина — це частина живої природи, а народна мудрість нагадує: не просто частина, а вінець природи, бо від неї залежить доля всього живого на Землі. Чи так це?
* Прийом «Мозковий штурм»
- Чому людину називають вінцем природи? І як від частини природи може залежати доля всієї природи?
- Людство на різних етапах
- Розповідь учителя з елементами бесіди
На початку свого існування людина жила як частина природи, за рахунок природи. У ті далекі часи люди повністю залежали від природних умов: погоди, кількості їжі та хижаків, що загрожували їхньому життю.
- Що ж могла протиставити людина негативному впливу середовища?
Тільки свої природні здібності — фізичну силу, спритність, спостережливість. Понад 40 тисяч років нараховує історія людства. І з самого її початку Людина живе в суспільстві, серед собі подібних. Людина — істота суспільна. Не дивно, що за часів збиральництва та полювання тривалість життя людини дорівнювала приблизно 22-28 років.
Первісні люди все робили разом: полювали, захищали себе від диких тварин, кочували в пошуках нових земель. Чоловіки ходили на полювання, жінки збирали їстівні рослини, доглядали дітей, шили одяг. У таких умовах життя було важким, багато людей гинуло в молодому і середньому віці, тому їх чисельність сильно не зростала.
Життя людини стало підкорятися не тільки законам природи, але й новим законам — законам розвитку суспільства. На цьому етапі розвитку людства його вплив на природу був незначним. Жили люди в печерах, пізніше навчилися будувати примітивні будинки. Наприклад, будували з кісток забитих тварин каркас будівлі та обтягували його шкурами.
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. Пригадайте «Казку про трьох поросят». З яких матеріалів вони будували собі житло і як це їм допомогло?
И Початковий етап перетворення природи
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Зрозуміло, що людина завжди прагнула зменшити залежність свого життя від природних явищ. Але найважливіший крок у цьому напрямку, як кажуть учені, людство зробило 10 тисяч років тому. Люди навчились не тільки пристосовуватися до природи, а й пристосовувати її задля себе. Люди почали використовувати свої руки для праці, виготовлення різних предметів, досліджували тіла і явища природи. Люди зрозуміли, що краще не збирати окремі рослини, а вирощувати їх біля своїх осель, і почали обробляти землю.
* Прийом «Мозковий штурм» 
- Чи всі особливості людини можна пояснити її природним походженням?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Закони природи не пояснюють нам шляхи розвитку людської мови, здатності виготовляти знаряддя праці, створювати наукові й художні твори. Отже, людина стала майстром і дослідником.
Воістину людське в людині створюється не тільки за рахунок її пристосування до умов довкілля, а перш за все завдяки праці й розвитку мови. У знаряддях праці і мови люди навчилися відбивати свій досвід. Ніхто зараз не знає, як приручили першу тварину, хто кинув перше зерно в землю, виростив і зібрав урожай.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Таким чином, людина впевнилася, що завтра і в наступні дні у неї обов'язково буде їжа. Однак з часом люди стали помічати, що з роками родючість ґрунту знижується, тобто на одному і тому ж полі з кожним роком рослини виростають меншої висоти, на них менше зав'язі плодів.
- Що ж почали робити люди в цій ситуації?
Стали обробляти декілька полів одночасно, але вже робили чергування для відпочинку землі між оброблюваними ділянками. Якщо не вистачало площі полів, то спалювали ліс і на тому місці сіяли зерно. З часом знищення лісів було все більше і більше. Усе більше ґрунтів почали обробляти, розорювали нові ділянки.
- Людство — нова сила природи
Вплив людини на довкілля зростав із кожним відрізком часу, поки не став важливим фактором. Людина завдяки пізнанню законів природи створила багато приладів і машин, які допомагають передбачати, контролювати, боротися і навіть приборкувати природні явища.
Людина створила собі особливий світ — штучну природу. Придивіться, ми живемо у світі речей і предметів, приладів, механізмів, машин, що створені людиною. Так, людина вирощує рослини, добуває корисні копалини, робить добрива, осушує болота, будує міста, дамби на річках і ще багато чого.
* Прийом «Проблемне питання»
- Чи є ще хоч одна жива істота на планеті, окрім людини, яка так змінила довкілля? Чи дійсно людина — вінець природи? Чи дійсно від людини залежить доля всього живого на Землі?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Ще років сто тому людям не здавалося, що їхня така бурхлива діяльність та перетворення в живій природі будуть такими суттєвими. Людина замислюється над наслідками своєї діяльності, над впливом цих наслідків і на природу, і на саму людину, на її самопочуття і здоров'я, бо вона хоче бути здоровою. Російський учений Іван Павлов наголошував, що здоров'я — це неоціненний дарунок природи, воно дається не навіки, тому його слід берегти. І, звичайно, здоровий спосіб життя сприяє розвитку всіх можливостей, що їх надає людині природа. Німецький учений Артур Шопенгауер казав: «Здоров'я так переважає над усіма благами життя, що воістину здоровий злидар щасливіший від хворого короля».
* Прийом «Власні приклади»
Завдання. Наведіть приклади суттєвих змін природи внаслідок людської діяльності.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон» 
- Наведіть приклади зв'язку людини з природою, 
- Від чого залежить рівновага в природі? 
- Які зміни виникли через господарську діяльність людини? 
- Назвіть види людської діяльності, 
- Як природні процеси впливають на людину? 
- Що дає природа людині?
* Прийом «Природничий ланцюжок»
Завдання. У вигляді головних тез та визначень запишіть історію взаємовідносин людини і природи.
Приклад. Первісна людина -> залежність від природи -> шукала плоди та насіння їстівних рослин, яйця птахів -> полювання, винайшла лук, спис —> знищила окремих тварин у деяких місцях їхнього мешкання —> навчилась добувати і використовувати вогонь —> спалювання лісових масивів —> розвиток скотарства —> землеробство -> випалювання лісів ->...
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
* Прийом «Роблю висновок»
- Майбутнє навколишнього середовища — це наше майбутнє.
- Людина — це особлива за своїми якостями частина природи, найдивовижніше її створіння, бо вона є найрозвиненішою у світі живою істотою.
- Унаслідок суспільної діяльності людини створено цивілізацію, завдяки здобуткам цивілізації людина посіла особливе місце в природі.
- Людина є складовою природи, пов'язана і залежить від неї.
- Щоб жити і творити, їй не досить того, що дає природа, вона змінює природу для своїх потреб.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: §

- Підготувати інформаційне повідомлення про пустелі світу

Охорона природи в Україні 2

Мета: Ознайомити дітей з природними багатствами України; формувати поняття «заповідник», «заказник», «національний парк». Навчити охороняти природу рідного краю. Розвивати уяву дітей про навколишній світ, пам’ять, мовлення мислення. Збагачувати активний словник учнів.
Виховувати бережне ставлення до природи та почуття патріотизму.

Обладнання: фізична карта України, таблиця: «Що таке заповідник», «Правила поведінки у довкіллі», кросворд, назви-написи деяких заповідників, національних парків, мікрофон, грамзапис співу птахів, підручник, зошит, назви груп заказників: малюнки природи національних парків України.

Хід уроку

І. Організація класу.
        
Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Підсумки спостережень за тиждень, порівняння з погодними умовами  в цей час  .

1.                  Перевірка учителем ведення спостереження у зошитах.
2.                  Повідомлення синоптика.
Погода минулого тижня не виправдала наших очікувань, адже ми так втомилися від морозів і з надією чекали тепла. Останні дні зими 27 – 28 лютого були схожі на останні подихи зими – з  сонячними днями та слабкими морозами. А в середу – 1 березня – в перший день весни за календарем, замість тепла, погода піднесла нам зимовий сюрприз – снігову завірюху та зниження температури повітря вночі до -10°, вдень -5°. Така погода була і 2 березня. Та у п’ятницю, 3 березня, вдень термометр показував -1°, а в суботу 4 березня - +2°. Спостерігались пориви вітру, пролітав мокрий сніг. А у неділю, 5 березня, день був сонячний, почав танути сніг. Та незважаючи на примхи погоди, весна все ж таки відчувалась в усьому: і в лагідному дотику сонячних променів, і в особливому, тільки весні притаманному запаху.
За даними спостережень двох попередніх років температура перших днів весни була такою:
20..р.                               20..р.
01.03. +1                        - 15             Показники знімались вранці.
02.03.  - 1                        - 15             Підсумовуючи ці спостереження
03.03.  - 2                        - 13             можна сказати, що в останні роки
04.03.  - 10                      - 9               весна приходить в наш край дещо
05.03.  - 12                      - 3               із запізненням.
ІІІ. Актуалізація знань.
Дивосвіт, дивосвіт!
Хто придумав оцей світ?
Землю красну отаку
У зеленому вінку?
Всі ці квіти, і ліси,
І пташині голоси?
Ліс, і річка, і поля –
Це ж усе моя земля.
                            (Л. Забашта)
Так писала про свій рідний край наша землячка, поетеса Л. Забашта.
ІV. Фронтальна перевірка домашнього завдання. 
§     То як називається Батьківщина поетеси і наша з вами? (Україна).
§     Більшість народу в Україні це … (українці).
§     Які ще народи населяють українські землі (росіяни, білоруси, вірмени, молдавани, латиші, литовці, євреї і т.д., понад 100 національностей).
§     Яка чисельність населення  України  (близько 48 млн.).
§     За чисельністю населення вона посідає яке місце в Європі? (5)?
§     Скільки становить діаспора українців? (понад 10 млн.)
§     На скільки областей поділена Україна? ( на 24 області).
§     Скільки областей мають назву не від обласного центру? (Волинська – Луцьк, Закарпатська – Ужгород).
§     Як називається столиця України? (Київ).
§     Яка автономна республіка входить до складу України? (Автономна Республіка Крим).
§     Яке головне місто її? (Сімферополь).
§     Назвати міста-мільйонери (Київ, Харків, Одеса, Донецьк, Дніпропетровськ).
§     Дуже великі міста (Кривий Ріг, Львів, Запоріжжя, Маріуполь).
§     Скільки міст в Україні? (451).
§     Яка наша рідна мова? (українська).
Мова – це душа народу, це найголовніший засіб людського спілкування.
§     Які вислови про мову видатних людей ви знаєте?
1.                  Щоб добре знати рідну мову, треба їй вчитися змалку до гробу, в школі й поза школою, з книжок і від людей. Хто вміє пошанувати свого батька й матір, той зрозуміє, яку пошану повинен він мати до рідної мови.      (М.С. Возняк, 1917р.) 
2.                  На Україні повинно мати силу тільки українське слово. (В. Винниченко, 1920р.)
3.                  Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе. (Олесь Гончар).
4.                  Істинна любов до своєї країни немислима без любові до своєї мови. Людина, байдужа  до рідної мови, - дикун. (К. Паустовський).
5.                  Той, хто не знає рідної материнської мови або цурається її, засуджує себе на злиденність душі. (В Сухомлинський).
6.                  Коли зникає народна мова – народу нема більше! (К. Ушинський, 1861р.).
7.                  Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота  жива схованка його духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і своєї сподіванки, досвід, почування. (Панас Мирний).
8.                  Запашна, співуча, гнучка,  милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів – скількома епітетами супроводяться визнання української мови. І, зрештою, всі ці епітети слушні. (О. Гончар).

Не тільки мова солов’їна в українців. Український народ наділений щедрою землею, на якій є все необхідне для життя. Мудра природа ще і навчає нас у будь-який час, у будь-яку пору року:
дерева всіх порід, що ростуть у лісі, весь лісовий рід вчить нас жити у дружбі і злагоді;
бджолиний рід – вчить дисципліни трудовій, навчає жити в праці і по справедливості.
§     А хто вчить нас співу? Хочете знати? (Звучить грамзапис співу птахів)
§     Кого з птахів ви впізнали?
§     А про що вони співали? Як ви думаєте?
(Діти дають свої відповіді)
Інформація вчителя
З висоти 100м птахи бачать в радіусі 11,6км; з висоти 200м – 60км. Висота польоту іноді сягає 1000м, орли і грифи набирають висоту до 7000м.
V. Фізкультхвилинка (лежа на парті)      
(Діти ще раз слухають спів пташок і уявляють картинку природи).
§     Що постало у вашій уяві? 
VІ. Мотивація навчальної діяльності учнів та повідомлення теми, завдань уроку.
Щоб дізнатися тему нашого уроку, слід відгадати кросворд, який складається із назв заповідників.

























1
К
а
н
і
в
с
ь
к
и
й










2
Г
о
р
г
а
н
и







3
А
с
к
а
н
і
я
Н
о
в
а











4
Я
л
т
и
н
с
ь
к
и
й








5
О
п
у
к
с
ь
к
и
й


6
Л
у
г
а
н
с
ь
к
и
й












7
К
а
р
п
а
т
с
ь
к
и
й











8
М
е
д
о
б
о
р
и
































1.                  Неподалік від Києва.
2.                  В Карпатах, 7 букв.
3.                  Недалеко від Азовського моря, з 2 слів.
4.                  На крайній південній точці Криму.
5.                  Крайня західна точка Криму.
6.                  На крайньому сході України.
7.                  В Українських Карпатах.
8.                  Неподалік від Тернополя.
§     Як ви гадаєте, хто просить нашої допомоги?
Цю проблему досліджували наші експерти.
VІІ. Сприймання нового матеріалу.

1.                  Розповіді експертів:
а) ґрунт
б) вода
в) повітря
а) Природа служить для людини джерелом сировини та енергії для життя. Останнім часом необдумана діяльність людини призводить до великих негативних змін у природі. Ці зміни відбуваються в ґрунті, у повітрі, у воді.
Зміни в ґрунті відбуваються внаслідок вирубування лісів, що спричиняє вивітрювання ґрунту, його зсуви в горах, утворення ярів і балок. Від вирубування лісів і осушення боліт міліють, а в спеку пересихають водойми. Великої шкоди завдають хімічні добрива (гербіциди, пестициди), що вносять у ґрунт. А також безсистемне поливання ґрунтів спричиняє тяжке захворювання – ерозію.
Так, новизна родючого шару ґрунту – 20-30см. На його утворення потрібен час від 2 тис. до 7 тис. років. А зруйнувати ґрунт ерозія може, якщо не боротися  з нею, за 10-20 років.

б) Вода займає  поверхні земної кулі і лише  суші.
Вода є в океанах і морях, ріках і озерах, під землею і в ґрунті.
Людина і багато тварин на  складаються з води. А деякі рослини – приблизно на  з води. Ось чому вода має велике значення для природи взагалі. Воду слід раціонально використовувати, не забруднювати  промисловими та каналізаційними стіками із заводів і фабрик. За останні десятиріччя  джерелом забруднення стали нафтопродукти, мінеральні добрива та ядохімікати, які потрапляють з полів разом з дощовою та талою водою. Для очищення води використовують технічні та біологічні методи: ставлять очисні споруди, розводять  спеціальні водорості, бактерії, які знищують шкідливі бактерії, очищаючи воду.

в) Про чистоту повітря теж треба дбати, бо людина за добу використовує до 1кг їжі, 2л води і аж 25кг повітря. Природне повітря має визначений газовий склад. Це азот – 78,09%, кисень – 20,95%, аргон – 0,93%, вуглекислий газ – 0,03%. Крім газоподібних складових частин, в повітрі завжди містяться частинки пилу. Пил необхідний для нормального розвитку деяких природних процесів, що відбуваються в атмосфері.
 Та останнім часом його в повітрі значно більше норми. Це пов’язано з ерозією, лісовими та степовими пожежами. Значно забруднює атмосферу автотранспорт. Непоправної шкоди всій природі України завдала аварія на Чорнобильській атомній станції.

2.                  Слово вчителя
З метою охорони і збереження природи, а значить зникаючих видів тварин і рослин ще в 1949 році була створена Міжнародна Червона книга, в якій описані рослини і тварини, що зникають. «Кожна країна, на території якої мешкають тварини, занесені до Червоної книги, несе моральну відповідальність перед людством за збереження скарбів своєї природи»  – записано в ній.
Перше видання Червоної книги України засновано в 1976 році, а у світ вийшла у 1980 році. В неї було занесено 85 видів тварин і 151 вид рослин. Зараз вона налічує 381 вид тварин, 531 вид рослин.
Держава піклується про охорону природи та її збереження в Україні.
1.                  Основний закон – Конституція, стаття 66 « … про збереження природи та культурної спадщини нашого народу».

2.                  Створює Національні парки – це велика територія, на якій охорона природи поєднується з відпочинком людей і залученням їх до екологічного навчання. Це найбільша природоохоронна одиниця. Їх – 4 (Шацький, Азово-Сиваський, Карпатський, Синевір. Вхід  вільний) (Назви прикріпляю на дошці, на карті – зелені прапорці).

3.                  Заповідники: зараз їх 19.
Найдавніший – Асканія Нова – 1921р. (степ);
Наймолодший – Медобори – 1990р. (урочища печери);
Найбільший – Чорноморський  (птахи).
Мета заповідника: ведеться дослідницька робота.
            (На дошці малюнки природи цих заповідників)
Таблиця: Заповідник – територія, на якій охороняється в природному стані все, що на ній знаходиться: земля, її надра, водні простори, живі організми; вилучається ця територія з господарської діяльності і передається у безстрокове користування.

3) Робота з підручником.
Робота в парах.
Порівняти поняття: заповідник – заказник.
Заказників понад 1500.

4) Робота в зошитах (заповнюємо таблицю).
Заказники поділяються:
Ландшафтні – форми поверхні землі.
Геологічні – гірські породи.
Гідрологічні – водойми.
Ботанічні – ділянки з рідкісними рослинами.
Зоологічні – живуть рідкісні тварини.

5) Інші заповідні об’єкти: окремі дерева, урочища, джерела, ботанічні сади, парки, дендропарки.

VІІІ. Узагальнення знань.

1.                  Гра «Знавці – журналісти». Мікрофон.
(Клас ділиться на 2 команди. Знавці відповідають на запитання журналістів по вивченому матеріалу).
2. Уривки з  дитячого твору «Якби звірі говорили, що писали на передодні».
« … Ліс – це домівка тварин. Галявина, яку ми обираємо для того, щоб зварити на вогні кашу – це те ж саме для тварин, як наша, людська кімната. І коли цю кімнату забруднено, звірям так неприємно жити на цьому місці.
Якби звірі говорили, вони б сказали: «Зупиніться! Що ж ви робите? Це ж наша домівка! Не забруднюйте її! Але, нажаль, тваринам не дано розмовляти людською мовою і вони не можуть нам сказати, що люблять чистоту так само, як і ми, люди».
«… Бережіть природу! Не знищуйте її! Не забувайте прибирати після себе в лісі, а також не порушуйте спокій жителів лісу». 
3. Правила поведінки в природі.
1) Таблиця
  1.Бережи природу – вона твій лікар.
2. Збирати лікарські рослини можна в тих місцях, де їх багато. Частину рослин треба обов’язково залишати.
3. У лісі намагайся ходити по стежках, щоб не знищувати, витоптуючи, трав’янисті рослини.
  4. Не залишайте на лісових галявинах, на березі річки, озера сміття.
  5. Розчищай джерела.
  6. Не кидай у водойми сміття.

2) Вірш
Бережіть природу люди!
Не травмуйте, не губіть!
Хай краса її повсюди
Не згасає ні на мить!
Подивіться, як природа,
Наче дівчинка жива.
Після зимньої погоди
Сонцю вії підійма.

ІХ. Підсумок уроку.

§     Що цікавого дізналися на уроці.
§     Яка наша допомога у збереженні і примноженні природи рідного краю.

Х. Домашнє завдання.

Підручник. ст. 140 – 143
Зошит. ст.
Група А – скласти програму збереження природи в нашій місцевості.



 Тема. Значення птахів у природі та житті людини. Охорона птахів.
Мета.
Освітня.
 Сформувати знання  учнів про значення птахів, їх охорону та міграційні процеси; розкрити роль птахів у екосистемах та господарстві людини;  продовжити формувати вміння узагальнювати, зіставляти, аналізувати, робити висновки, застосувати одержані теоретичні знання на практиці  в особистому житті.
Розвиваюча.
 Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, пам’ять, логічне мислення, інтуїцію, вміння спостерігати. 
Виховна.
 Виховувати бережливе ставлення до птахів, що живуть у дикій природі та птахів, яких людина приручила; сприяти екологічному вихованню
Обладнання: таблиця з теми, фотографії, комп’ютер, проектор
Терміни і поняття: осілі, кочові, перелітні птахи, птахівництво
Тип уроку: вивчення нового матеріалу


Хід уроку
І. Організація класу
Уявна екскурсія до лісу.
            Я запрошую вас здійснити уявну подорож до лісу. Пропоную всім  на хвилинку заплющити очі і уявити себе в зеленому, мальовничому, казковому, затишному та пишному лісі, де птахи починають свій звичайний денний щебет та спів. Стрибають по гілках безтурботні маленькі синички та чижики. Характерно «поскрипує» у своєму гнізді хазяйновитий шпак. Стукає по кленовому стовбуру дятел у червоній шапочці. Цей трудяга витягує з-під кори шкідливих для дерев комах. Десь у гущавині співає іволга - немовби ніжні звуки флейти розливаються навкруги
Саме тут можна почути  багато чудових звуків, яких у міському шумі ніколи не буває.
Налаштувати  учнів на позитив, побажати  гарного настрою, поповнити багаж  знань та   розширити  кругозір з даної теми,  вдало та цікаво провести   урок, якомога більше отримати позитивних емоцій.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Біологічний диктант
1) Передні кінцівки птахів видозмінені на ...    (крила)
2) Осьова частина пера - ...  (стрижень)   
3) Серце птахів ... (чотирикамерне)                                                           
4) Орган, відсутній у видільній системі  птахів ...   (сечовий міхур)                                                                 
5) Видовжена кістка стопи - ...(цівка)
6) Після залозистого шлунка йде.... (мускульний)
7) Видозмінена верхня і нижня щелепи  утворюють ...  (дзьоб)                                             
8) Плаский виріст грудини  - ... (кіль)
9)  Залоза яка добре розвинена у водоплавних птахів…..(куприкова)
10)  Птах, який  рухається по вертикальному стовбуру тільки головою вгору… (дятел)
11) Птах, який розвиває швидкість майже 70 км/год…….(страус)
12)Яйцеклітина із зародком і запасом поживних речовин……(жовток)
13) Розширення стравоходу у птахів утворює…(воло)
14) Білкові канатики, які кріпляться до шкарлупи називають…(халази)
15)Тип  розвитку у птахів…(прямий)
Ігри на слайдах:
1.                  Що кому до смаку?  Слайд №1
Учням пропонується перелік їжі, яку вживають птахи. Необхідно визначити хто що їсть.

2.                  Хто де живе? Слайд №2
Уважно роздивитися гнізда і знайти відповідних птахів.

3.                  Знайдіть відповідність. Слайд №3
Необхідно пригадати різноманітність птахів. З наведеного числа птахів потрібно вибрати ряд до якого вони належать.

     4. Розв’язування чайнворду «Птахи» Слайд №4
(Вчитель пояснює, що остання літера в слові – це початкова літера наступного слова, яке учні повинні розгадати).
1. Невеликий лісовий птах. Під час осінніх і зимових кочівель залітає в сади, парки. Самці мають червоні груди. ( снігур ).
2. Реакція птахів у відповідь на сезонні зміни умов існування за участю нервової системи. ( рефлекс )
3. Поширений комахоїдний птах, живе в лісах, садах, парках. Восени кочує.
    ( синиця )
4. Один з органів травної системи. ( язик )
5. Болотяний птах з довгими ногами і довгим носом. ( кулик )
6. Найбільший представник з родини Воронових. Малочисельний осілий птах.  ( крук )
7. Стрій, яким летять гуси. ( клин )
8. Птахи, які висиджують сліпих безпорадних пташенят. ( нагніздні )
9. Природжена несвідома дія птахів у відповідь на зміни навколишнього середовища. ( інстинкт )
Відповідь:снігур,рефлекс,синиця,язик,кулик,крук,клин,нагніздні,інстинкт
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.
Діти, ми з вами продовжуємо працювати над темою „Клас Птахи”. Сьогодні у нас останній урок з даної теми. Ви вже знаєте місце птахів серед інших живих організмів, основні ознаки класу, особливості зовнішньої та внутрішньої будови. Маєте певний обсяг знань про їх розмноження та розвиток, поведінку та сезонні явища.
Значення птахів на нашій планеті важко оцінити. Важко оцінити в тонах, метрах, те щастя, яке сповнює нас, коли ми слухаємо пісні птахів, те бажання відірватися від землі й підкорити небо, що з’явилося ще у стародавніх людей, які спостерігали за польотом птахів.
            Сьогодні ми з вами повинні ознайомитися із значенням птахів та їх охороною. Адже птахи користуються великою популярністю в народів всього світу. А причина цього криється в тому, що вони належать до найчудовіших істот живої природи.

            Птахи – справжня окраса природи. (Показ слайда №5)
Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.
            Птахи оспівуються багатьма народами світу. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів.
            Цих тварин ми з вами бачимо кожен день. Але дуже часто забуваємо , що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують  нашої допомоги, піклування і охорони.

Тема яку ми сьогодні розглянемо «Значення птахів у природі та житті людини. Птахівництво. Охорона птахів» (Показ слайда №6)

Учитель разом із учнями  формує  мету уроку (Показ слайдів №7)
Ознайомлення з планом уроку     Слайд №9                                                                                              
                                                                  
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота учнів з текстом підручника та складання основних пунктів значення птахів (використання заздалегідь підготовлених заготовок, робота з дошкою)

Значення птахів.
- складова частина природних угруповань;
- є ланкою у ланцюгах живлення;
- сприяють у розповсюдженні насіння рослин;
- джерело м’яса, яєць, пуху, пера;
- запилюють квіти;
- біологічний метод – відлякування соколами інших птахів від виноградників;
- декоративне (насолода від співу і зовнішнього вигляду);
- регулюють чисельність шкідливих комах, гризунів
- яйця застосовують  в лікувальних цілях, для миття волосся і виведення плям на одязі;
- є санітарами природи.
Розповідь вчителя про птахівництво як галузь сільського господарства (використання слайдів №10-16)
            Птахівництво – важлива галузь сільського господарства. Розведення птахів у сучасних умовах – високотехнологічне виробництво. На птахофермах і птахофабриках розводять курей, качок, гусей, індичок, перепелів. Основні продукти, що отримують від птахівництва, - це м'ясо і яйця, які є одним з основних і доступних джерел білка для людини. Курей розводять для забезпечення населення м’ясом (бройлери) та яйцями (кури- несушки). Велике значення для людини мають перепелині яйця, користь від яких дуже велика, особливо для людей схильних до алергії, оскільки це цінний дієтичний продукт. Використання перепелиних яєць в комплексі з дієтичним харчуванням, сприяє зміцненню імунітету та відновленню-поліпшенню обміну речовин  в організмі людини, що дуже важливо, як при різних захворюваннях, так і для поліпшення загального стану здоров'я взагалі. Крім того, людина отримує від свійських птахів добрива, пух, перо.

Фізкультхвилинка (показ слайда №17)

Робота учнів з текстом підручника с. 209-210 «Міграція птахів»
Птахи – що живуть на території нашої країни, поділяються на три групи: (показ слайда №18)
-    осілі;
-    кочові;
-    перелітні.
Осілі – птахи, які протягом року живуть в одній місцевості.
Кочові птахи – це птахи, які з настанням зими, об’єднуючись у невеликі, зграї , поступово мігрують на південь у пошуках її.
Перелітні птахи – це ті, які регулярно відлітають з місць гніздування на зимівлю в цілком певні місця, як правило , в теплі краї.
Питання для обговорення:
-    Яка основна причина міграцій птахів?
-    Що є сигналом до початку перельоту?
-    Чому птахи не збиваються зі шляху?
-    Що таке кільцювання та яке його значення?
-     
Розповідь про охорону птахів (випереджаюче завдання учням).
Показ слайда №19(піклування про птахів)
ОХОРОНА ПТАХІВ.
Птахи є для людини надзвичайно корисними хребетними. Проте з кожним роком все більше видів птахів зменшується за чисельністю, поширенням, багато які стають рідкісними або зовсім зникають на великих територіях (на сьогодні повністю зникло близько 200 видів). Для того, щоб запобігти зникненню птахів, їх треба охороняти. Мало занести той чи інший вид на сторінки Червоної книги, прийняти закон про охорону тварин або певних видів птахів - треба вивчати птахів, знати їхні потреби щодо навколишнього середовища.
Слід зазначити, що птахів слід охороняти, приваблювати в ліси, сади, парки: створювати сприятливі умови для гніздування (насаджувати дерева, навесні розвішувати штучні гніздівлі, узимку організовувати підгодівлю – виготовляти кормові столики й годівниці);  не руйнувати гнізда, не здіймати галасу в місцях гніздування; у період розмноження не полювати на птахів.
       Наразі природа відчуває на собі посилення впливу людини, багато видів діяльності якої негативно відбивається на природній фауні. Кількість багатьох видів птахів зменшується. Для їх збереження вживають низку заходів.
       Приймаються законодавчі акти, організовується державний контроль за їх виконанням, виділяються певні кошти на наукові розробки, що стосуються охорони природи, і практичні заходи. Спеціальними нормативними актами регулюється відстріл мисливських птахів: забороняється весняне полювання, встановлюються норми відстрілу певних видів, забороняється полювання на птахів у місцях їхньої зимівлі, забороняється полювати на нечислених та співочих птахів. В охороні птахів і збільшенні їх чисельності велике значення мають заповідні території, в яких створюються умови для збереження й розмноження багатьох корисних птахів. Птахів охороняють у заповідниках, заказниках, національних парках. До Червоної книги України занесено 87 видів птахів станом на 2009 рік. Серед них: чорний лелека, дрохва, балабан, скопа, рожевий та кучерявий пелікан, орел-карлик, змієїд, тетерук, журавель сірий, голуб-синяк, пугач, вівсянка чорноголова, дятел зелений, скопа, лебідь малий, казарка червоновола тощо. Отже, охорона птахів - обов’язок кожного.

Показ слайда №20-26 (Червонокнижники)

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа «Впіймай помилку» (Показ слайда №27)
(Вчитель пропонує учням речення, а учні повинні знайти в ньому помилку)

                     Перелітні птахи не залишають певної природної зони, перелітають на невеликі відстані.
                     Сигналом до початку перельоту у птахів є зміна атмосферного тиску.
                     До Червоної книги України внесено 57 видів птахів.
                     Птахи приносять людині лише користь.
                     До осілих птахів нашої місцевості можна віднести: синиць, ворон, перепелів, сойок.
                     Журавлі  - це кочові птахи.
                     Курячі яйця дуже корисні, багато вуглеводами та не можуть викликати алергію.
                     До птахів, що занесені до Червоної книги України відносимо: пелікана, дрохву, скопу, горобця та змієїда.
Складання сенканів.
Наприклад:
-                     птахи
-                     теплокровні, мелодійні, роздільностатеві
-                     літають, плавають, будують
-                     птахи - входять в ланцюги живлення, регулюють чисельність інших тварин
-                     співаки

VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.   (Показ слайда №28)

Опрацювати параграф № , повторити вивчений матеріал з теми “Птахи”
Підготувати  народні прикмети, легенди, цікаві факти про птахів


VІІ. Підсумок уроку.
Учням та гостям пропонуються орігамі  (паперові птахи) з найкращими побажаннями.



 Червона книга  України.
Мета: отримати знання про охорону природи, ознайомитись з видами рослин і тварин, занесеними в Червону книгу України; формувати поняття про значення Червоної книги, розвивати вміння пояснювати необхідність охорони природи, аналізувати матеріал і робити висновки-узагальнення, виховувати екологічну свідомість, відповідальність за свої вчинки.
Обладнання: підручник (природознавство: підручник для 5 класу, О. Г. Ярошенко, В. М. Бойко), Червона книга України, картки тварин і рослин з Червоної книги, мультимедійна презентація «Червона книга, охорона природи», відео «Долина нарцисів».
Основні поняття: охорона природи, Червона книга України.
Форма проведення:  комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання. Побажання вчителя учням – працювати на уроці з користю і з задоволенням.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Вправа «Допиши речення».
1.                  Неправильне використання мінеральних добрив та засобів боротьби зі шкідниками призводить до забруднення (ґрунту).
2.                  Танення багаторічної криги в полярних районах та горах є наслідком підвищення середньорічної (температури).
3.                  Негативні зміни, що наступають у природі під впливом різних чинників називаються (екологічними) проблемами.
4.                  Найбільшу небезпеку становлять забруднення, що спричинені аваріями на (атомних) електростанціях.
5.                  Екологічно безпечні способи одержання електроенергії це сонячні (батареї).
6.                  Небезпечні забруднення світового океану спричинюється аваріями на танкерах, що перевозять (нафту).
7.                  Щоб шкідливі викиди не потрапляли в повітря, на підприємства та двигуни авто встановлюють (фільтри).
8.                  Щоб зменшити негативний вплив на довкілля стічних вод, їх не зливають, а використовують (повторно).
Оцінювання: візьміть червоні олівці або ручки іншого кольору, поміняйтесь зошитами з сусідом, перевіряємо. Питання оцінюють у 1,5 бали.
Підніміть руки, хто правильно виконав всі завдання (оцінка 12), а хто допустив одну помилку?  Хто дві? Ви всі молодці. А сьогодні я поставлю у журнал оцінки тим учням, хто правильно виконав всі завдання.
ІІІ. Стимулювання навчальної діяльності.
Випереджувальні знання.
Земля не належить нам. Ми позичили її в онуків.
Народна творчість
Вчитель. Прочитаймо уважно епіграф, в кінці уроку ми дізнаємось, як він стосується сьогоднішньої теми. А тепер ми подивимося відео фрагмент і. Будьте уважні, після перегляду я задам вам питання.
Перегляд відео фрагменту «Долина нарцисів» – 2 хв.
Запитання до учнів:
·                     Про яку рослину ми подивились фільм? (Нарцис вузьколистий, занесений до Червоної книги, росте у Долині нарцисів біля м. Хуст).
·                     Що ви знаєте про Червону книгу? (рідкісні і зниклі організми).
·                     А від кого ми охороняємо види? (від людини).
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. Сьогодні ми дізнаємось як людство охороняє природу, познайомимось з Червоною книгою, заслухаємо доповіді ваших однокласників, будемо працювати у групах. А також спробуємо створити власну Червону книгу. Записуємо тему уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь з елементами бесіди.
5.1. Охорона природи.
З кожним роком зникає все більше видів рослин і тварин з лиця Землі. А ми вже з вами знаємо, що зайвих видів у природі не буває, оскільки між організмами існує тісний зв’язок (ланцюги живлення).
Перед людством постала проблема – як зберегти вразливі і зникаючі види? Треба охороняти природу. Охорона природи почалась ще з 1948 року, коли був започаткований Міжнародний союз охорони природи, який діє і по сьогоднішній день. Охорону природи здійснюють різними способами. Через державні закони, екологічну освіту, діяльність небайдужих людей (саджання дерев, чистка лісів, парків, збір сміття, підгодовування тварин).
Але найкраще зберегти природу, підтримуючи її недоторканість. Тому людина створила природоохоронні території – заповідники, заказники, національні парки. А види, чисельність яких мала занесла до Червоної книги.
5.2. Червона книга. Структура Червоної книги. Робота з підручником. Відкрийте підручники на ст.  224. Запишемо визначення: Червона книга  – це документ, що  містить відомості про сучасний стан рідкісних видів тварин, рослин і грибів.
Перше видання Міжнародної Червоної книги з’явилось у 1963 році. Перша Червона книга України, присвячена нашій флорі та фауні, була видана у 1980 році. Вона містила опис 85 видів тварин і 151 видів рослин.
Друге видання Червоної книги України з’явилось в 1994 році: том «Тваринний світ», в 1996 році – том «Рослинний світ».
У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України в двох томах, один з яких я зараз тримаю у руках. В цих томах вже 542 види тварин та 826 видів рослин. Про що це свідчить? (ще більше організмів опинились у небезпеці).
Вчитель розкриває і показує структуру Червоної книги. Учні слідкують на слайді.
Розглянемо малюнки у підручнику на ст. 225. Назвемо приклади тварин, рослин і грибів з Червоної книги (учні називають по черзі).
5.3. Фізкультхвилинка.
А зараз – коротка розминка.
Якщо ви вважаєте, що потрібно захищати зникаючі види, встаньте з-за парти.
Якщо ви не кидаєте на землю сміття, топніть лівою ногою.
Якщо ви не зриваєте першоцвітів, топніть правою ногою.
Якщо ви вважаєте, що не можна вбивати тварин, поморгайте очима.
Якщо ви вважаєте, що не можна вбивати птахів, підніміть праву руку.
Якщо ви вважаєте, що Червона книга необхідна, підніміть ліву руку.
Якщо ви вважаєте, що потрібно годувати зимуючих птахів, опустіть руки.
Якщо ви будете охороняти природу сядьте за парти.
5.4. Робота у групах з картками.
Тепер ми будемо працювати по групах, кожна пара учнів об’єднається в  одну групу. Ви отримаєте картку (аркуш А4), і згідно інструкції виконаєте в ній завдання протягом п’яти хвилин. Чотири групи, які першими виконають завдання, зачитають спільну роботу і отримають оцінку.
Інструкція:
1.                  Роздивитись малюнок і прочитати опис об’єкту.
2.                  Написати назву виду, його родину.
3.                  Написати природоохоронний статус виду (вразливий, рідкісний).
4.                  Записати коротко (1-2 речення) цікаву інформацію.
5.                  Написати причину занесення до Червоної книги.
Приклади карток: бражник мертва голова, рись, пугач, тис ягідний.
Вчитель слідкує за виконанням роботи, дає рекомендації. Учні працюють у групах. Після виконання завдань, по одному, учні з перших чотирьох груп зачитують інформацію з заповнених ними карток. Здають картки вчителю.
·                     Доповіді учнів.
П’ятеро з вас отримали завдання – заздалегідь підготувати інформацію на картці (аркуш А4) про один з червонокнижних вид нашого краю. Послухаємо  уважно їх.
Виступ учнів. Супровід – фото зі слайдів (європейський зубр, саламандра плямиста, горностай, білотка альпійська, лілія лісова, зозулені черевички).
Вчитель. А тепер ми зберемо в червону папку картки, які ми зробили на уроці і ті, які ви підготували вдома. Що ми зробили? (власну Червону книгу).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Запитання вчителя:
·                     Що таке Червона книга?
·                     Чому види потрапляють до Червоної книги?
·                     Що треба зробити, щоб зберегти природу для майбутніх поколінь?
Вчитель. Наш урок добігає кінця. На початку уроку я зачитала Вам епіграф. Давайте тепер подумаємо, як він стосувався теми нашого сьогоднішнього уроку.
Прийом «мікрофон». Учні по ланцюжку формулюють власні висновки.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
Оголошення оцінок за роботи в групах, за підготовлені вдома доповіді. Подяка учням за роботу під час уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §52. Виконати завдання 1-4 усно, завдання 5 у зошиті. Творче завдання по бажанню: написати міні-твір «Мій внесок в охорону природи».
Додаток до уроку
Назва виду, родина
Природоохоронний статус виду
Цікава інформація
Причина занесення
до Червоної книги
Бражник мертва голова. Метелик  родини бражників. Один з 3 видів тропічного роду; єдиний вид роду у  фауні України.  Поширення.  До 40-х рр. 20 століття майже на всій території України був досить звичайним видом . Причини зміни чисельності. хімічна обробка пасльонових культур (особливо картоплі), викорчовування чагарників і розорювання місць перебування.  Зміни чисельності виду значною мірою пов’язані також з погодними умовами.
Особливості біології
Протягом року розвиваються 2 генерації. Літ імаго у травні – липні й вересні – жовтні. Метелики живляться соком дерев, іноді бджолиним медом. Активний у сутінках і вночі; може мігрувати, долаючи значні відстані. Самка відкладає по одному від 30 до 200 яєць на пасльонові (картопля, дурман, беладона тощо). Гусениці іноді живляться на інших рослинах (жасмин, бруслина, малина, бузок, повій). Лялечки зимують у ґрунті на глибині 15 – 20 см; чутливі до холоду, взимку часто гинуть.
Занесено до Червоної книги України (2006), статус – рідкісний. Охороняється у заповідниках України. Розмноження у неволі не проводилось.




Комментариев нет:

Отправить комментарий