Хімічні властивості кисню: взаємодія з вуглецем, сіркою, фосфором. Реакції сполучення. Поняття про оксиди



Тема. Хімічні властивості кисню: взаємодія з вуглецем, сіркою, фосфором. Реакції сполучення. Поняття про оксиди

Цілі: ознайомити учнів з хімічними властивостями кисню на прикладі його взаємодії з вуглецем, сіркою, фосфором; закріпити й розширити знання учнів про хімічні реакції, уміння складати рівняння хімічних реакцій; дати уявлення про реакції сполучення, про оксиди як складні речовини.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь, демонстраційний експеримент, фронтальне опитування.
Обладнання: прилад для одержання кисню, порошок сірки, вугілля, червоний фосфор, ложка для спалювання речовин, спиртівка.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
• Хімічний символ елемента Оксиген. (О)
• Відносна атомна маса. (16)
• Валентність у сполуках. (II)
• Формула простої речовини кисень. (O2)
• У вигляді якої ще простої речовини Оксиген зустрічається в природі? ( O3 — озону)
• Відносна молекулярна маса кисню. (32)
• Відносна молекулярна маса озону. (48)
• Основне джерело одержання кисню в природі. (Фотосинтез)
• Основний спосіб промислового одержання кисню. (Перегонка рідкого повітря)
• Запишіть на дошці основні способи одержання кисню в лабораторії. (Кілька учнів по черзі записують рівняння реакцій одержання кисню.)
• До якого типу належать реакції одержання кисню? (Розкладу)
• Які речовини називаються каталізаторами? (Речовини, що прискорюють реакції, самі при цьому не витрачаючись)
• Що таке інгібітори? (Речовини, що сповільнюють реакції, негативні каталізатори)
• Назвіть основні фізичні властивості кисню.
• В який спосіб можна зібрати кисень?
• Як перевірити наявність кисню в склянці?
• При цьому використовуються фізичні чи хімічні властивості кисню? (Хімічні)
III. Мотивація навчальної діяльності
Проста речовина кисень підтримує горіння. Кисню, що міститься в повітрі, досить для горіння дров у багатті, природного газу в грубці, вугілля в каміні тощо. Якщо використовувати для горіння чистий кисень, воно відбувається інтенсивніше.
Розгляньмо процес взаємодії кисню з деякими простими речовинами, тобто сьогодні ми вивчимо хімічні властивості кисню.
IV. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація 15. Спалювання неметалів (фосфору, вуглецю, сірки) у повітрі й кисні
Дослід 1. Взаємодія кисню з фосфором (під витяжкою)
У ложку для спалювання речовин набираємо червоний фосфор, підпалюємо його, вносимо в склянку, заповнену киснем. Що спостерігаємо?
З’являється білий димок, це утворюється сполука Фосфору з Оксигеном. Запишемо рівняння реакції.
(Учні записують рівняння і розставляють коефіцієнти.)
4P + 5O2  2P2O5
Висновок. Кисень унаслідок нагрівання енергійно взаємодіє з деякими речовинами, при цьому виділяється тепло і світло.
Такі реакції називаються реакціями окиснення.
Окиснення — це хімічна реакція взаємодії речовин (простих і складних) з киснем.
Горіння — це хімічна реакція, за якої відбувається окиснення речовин з виділенням тепла і світла.
У більшості випадків у результаті цих реакцій утворюються оксиди.
Оксиди — це складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких — Оксиген з валентністю II.
Розгляньмо ще приклади взаємодії кисню з простими речовинами.

Дослід 2. Взаємодія кисню з вугіллям
У ложку для спалювання речовин кладемо вугілля і вносимо його в полум’я спиртівки. Вугілля розігрівається, але не загоряється. У суміші з азотом повітря кисень взаємодіє з вугіллям повільно.
Тепер внесемо ложку з розігрітим вугіллям у склянку, заповнену киснем. Вугілля швидко згоряє. У колбі нічого не залишається? Куди поділося вугілля?
C + O2  CO2 — карбон(ІV) оксид
Наллємо в ту ж склянку вапняної води, вона каламутніє. Ця реакція використовується для виявлення в повітрі вуглекислого газу CO2:
CO2 + Ca (OH)2  CaCO3 + H2O
Висновок. У чистому кисні реакція горіння відбувається інтенсивніше.

Дослід 3. Взаємодія кисню із сіркою (під витяжкою)
У ложку для спалювання речовин набираємо сірку, спалюємо на повітрі й у кисні. На повітрі блакитнувате полум’я стелиться на поверхні сірки, процес протікає повільніше. У кисні — яскраве полум’я, процес швидший. Заповнюємо склянку водою, підфарбованою індикатором метиловим оранжевим, вода змінює колір.
Учень записує рівняння горіння сірки в кисні:
S + O2  SO2 — сульфур(ІV) оксид

Дослід 4. Взаємодія кисню повітря з магнієм
Магнієві ошурки закріплюємо в щипцях, нагріваємо в полум’ї пальника і спостерігаємо реакцію горіння. Записуємо рівняння:
2Mg + O2  2MgO
— До якого типу можна віднести реакції горіння? (До реакцій сполучення)
Реакції сполучення — це реакції, в результаті яких із двох речовин утворюється одна складна.
висновок: кисень взаємодіє з металами й неметалами.
V. Закріплення матеріалу
Дається завдання за варіантами для самостійної роботи зі взаємоперевіркою. У процесі виконання вчитель консультує окремих учнів.
1. Допишіть рівняння реакції горіння і розставте коефіцієнти.
Варіант І
Zn + O2
Na + O2
Al + O2
Ca + O2
Si + O2

Варіант ІІ
Mg + O2
Li + O2
Cr + O2
Cu + O2
Hg + O2

2. Проблемне питання.
— А що утвориться внаслідок горіння складних речовин, наприклад природного газу метану?
CH4 + O2
Два оксиди — CO2 і H2O.
Дописуємо рівняння і розставляємо коефіцієнти.
CH4 + 2O2  CO2 + 2H2O
Самостійно:
CS2 + 3O2  CO2 + 2SO2
VI. Підбиття підсумків
— З якою хімічною властивістю кисню ми познайомилися? (Взаємодія з простими та складними речовинами, горіння)
VII. Домашнє завдання

Комментариев нет:

Отправить комментарий